MİKROBİYOLOJİ DERSİNE NASIL ÇALIŞALIM, NELERE DİKKAT EDELİM

Cevapla
Bilgi Bilek Büker
Onur Üyesi
Onur Üyesi
Mesajlar: 65
Kayıt: Cmt Eyl 02, 2017 3:56 pm
Reputation: 274

MİKROBİYOLOJİ DERSİNE NASIL ÇALIŞALIM, NELERE DİKKAT EDELİM

Mesaj gönderen Bilgi Bilek Büker » Çrş Eyl 27, 2017 10:15 am

MİKROBİYOLOJİ
Serinin Dördüncü yazısı: Mikrobiyoloji…
Bizden olmayan canlıların biyolojisini anlama fikri kulağa nasıl geliyor? Hadi birkaç sır vereyim size bizden olmayanlarla alakalı…
Mikrobiyoloji Tus sınavının hemen her yerini işgal etmiş bir derstir. Bir kadın doğum gibi çok sıkıştığınızda feda edebileceğiniz; ya da anatomi gibi son günlerde tekrar edersem fayda görebilirim diyerek riske atabileceğiz bir ders değildir. Şakaya gelmez mikrobiyoloji. Eğer dalga geçersen bedelini ağır ödetir sana. Mikrobiyoloji dersinin ordusu genel mikrobiyoloji, bakteriyoloji, viroloji, mikoloji ve parazitoloji adında 5 askerden oluşur. Hepi topu 5 asker. Ama bu askerlerin etkisi her yerde. İmmün sistem askeri fizyolojide yer yer biyokimyada, diğer askerler dahiliyede, pediatride, patolojide, antibiyotik piyadesi farmakolojinin bir bölümünü esir almış durumda. Bazen kadın doğumda görürsün bu askerleri bazen de genel cerrahidedirler. Yani emin ol dostum onlar sınavın her yerinde. O yüzden mikrobiyolojiye ne kadar çalışırsan çalış ne kadar tekrar edersen et azdır. Sana sınavın her sayfasında varlığını hissettirebilecek bir derstir. Bu tespitlere girdiğim 2015 eylül sınavında klinik bilimler testi kısmında ilk 6 sorumun ilk 5’inin direkt mikrobiyoloji ilişkili olduğunu gördüğümde, yine aynı sınavda kadın doğumda bakteriel vaginozis sorusuyla -bir sonraki sınavda listeria ile sorusu ile- mikrobiyolojinin karşıma dikildiğini gördüğümde, pediatride tüberküloz be kızamıkçık soruları ile gözlerimin içine kötü kötü baktığında vardım. Gördüğünüz gibi mikrobiyoloji sınavın sonuna kadar yakanızı bırakmayacaktır. İyi çalışılmamış bir mikrobiyoloji sınav kağıdını teslim edene kadar size çelme takar durur.
Şimdi dersi konu konu ele alalım.

Genel Mikrobiyoloji: bu konu bu ismi her anlamıyla hak ediyor. Gerçekten genel bilgilerin yer aldığı bölümün tekrarı dersin diğer bölümlerinde de sıkça yapılır. Diğer bölümlerde anlatılmayan kısımlardan olan dezenfeksiyon-sterilizasyon bölümüne yıldızları koyalım. Gerek yüksek düzey gerek orta ve düşük düzey dezenfektanların neler olduğu bilgisine çok iyi hakim olunmalıdır. Konunun aslında üzerine burada düşüldüğünde çok su götürecek kısmı antibiyotikler kısmıdır. Bu kısmı tamamen farmakolojiye havale ederseniz hiçbir şey kaybetmezsiniz. Ama tersi yani antibiyotiklere sadece mikrobiyoloji gözlüğüyle bakarsanız bu tam bir felaket olur. Bunların dışında bakteri genetiği kısmında enzimler ve mekanizmalar için biraz sabırlı olun. Biliyorum sıkıcı, haklısınız evet gram + bakteride teikoik asit olduğunu anlamak gibi kolay değil. Aynı konunun biyokimyada nükleik asitler kısmında da benzer ifadeler olduğundan içiniz rahat olsun.

Bakteriyoloji: Sporlusu, sporsuzu, çomağı, koku onlarca tipi ile dersin en uzun konusu. Ancak nedendir bilinmez diğer mikrobiyoloji konularına göre daha aşina hissederiz kendimizi. Viroloji daha kısadır ama nedense daha yorar çalışanını. Bakteriyoloji ne ister biliyor musunuz bol soru ister. Bakteriyoloji listeryayı, yersiniayı, coxiellayı istemez senden; bunları birbirinden ayırmanı ister. Örneğin çarşaf gibi soru sorar mikrobiyolog ya da klinikçi derki soruda “gram +, sporlu, hareketsiz, kapsüllü, çomak” soruda bu ifadelerin altını çizdiğinde inan bana soruda verilen kliniğin gardı yerle bir olur. Sen burada çözeceksin sorunu. Gram + demiş ele hemen e.coli’leri, salmonella’ları, shigella’ları asla yanıt olamaz. Hareketsiz demiş sil kafandan vibrio’ları, pseudomomasları asla cevap olamazlar. Kapsüllü demiş bunu kullan, sporlu demiş bilmek gerekiyor o zaman sporlu bakterilerin kim olduğunu. İnanın bana çok kez başıma da gelmiştir. Tek kelimeden 4 şık elendiği çok olur. Sen bile şaşar kalırsın. Bilgilerin iyi oturduğu takdirde bakteriyoloji bitmesin istersin. Çok emin olursun işaretlediğinden. Hareket, kapsül, spor, duvar yapısı gibi temel ifadeler yanında kırmızı pigment yapımı, sereny testi +’liği, alginat kapsül varlığı, sülfür granülü ifadesi, eskülin hidrolizi gibi bakterinin neredeyse kimlik numarasını ortaya çıkaracak hiçbir bilgiyi atlama. Hepsi doğru şıkka giden yolda pusuladır sana. Tetanoz tedavi şeması, h.pylori eradikasyonu, tifo, brucella, sifiliz tanı testleri ve tedavisi ciddi irdelenmesi gereken diğer başlıklardır.

İmmünoloji: Aynı konu başlığı patolojide de var. Ancak nasıl ki antibiyotikler sadece m.biyolojiye bırakılmamalı dediysek aynen öyle de immünoloji patolojiye bırakılmamalı çünkü asıl yeri burasıdır. Bir derya deniz immünoloji tus için de iyi soru kaynağıdır. Diğer bölümlere göre unutulma oranı daha fazladır. O yüzden sık tekrarı hak eder. Ve ilk çalışmada tam oturmamış gibi hissetmeniz normaldir. Konuda sitokin başlığı her tus neredeyse soru çıkartır. Onun dışında iyi bir antijenin özellikleri, antikor alt tipleri, aşırı duyarlılık reaksiyonları başlıklarına iyi hakim olunmalıdır. İmmün yetmezlik hastalıkları da anlatılır. Bu kısım pediatride de geçer.

Viroloji: bakterilere göre anlaşılması için daha fazla emek isteyen virüslerin anatomisi ilk üzerinde durulacak yerdir. Tıpkı antibiyotikler gibi antiviral ilaçlarda tamamen farmakolojiye havale edilebilir. Tek tek virüs ve özellikleri hangisi dna / rna virüsüdür öğrenilerek başlanmalıdır. Gastroenterit yapan virüsler o kadar çok sorulur ki. Hepsini çalışma sonrası tek başlıkta toplamanı öneririm. Her virüsün hangi aileye ait olduğu bilgisi pek sorgulanmaz ancak paramiksovirüs ailesindekiler kimlerdir, -hiç bilmiyorsan kızamıkçığın bu aileden olmadığını (o toga virüs ailesindendir) bilmen gerekir. Ayrıca diğer herpes virüs, pikarnovirüs ailesi üyelerinin kimler olduğu bilinmelidir. Sırf hepatit A virüsü pikarnovirüs ailesinden olduğu için bile sorgulanmaya değerdir. Bu virüs aile üyelerinin bilinmesi hem şık elettirir hem soruda gereksiz kafa karışıklığını önler hem de çok sık sorulan popüler virüslerdendir. Örneğin zika virüsün flavivirüs ailesinden olduğunu bilmemek sınav kaybettirmez ancak sınavdan beklentisi olan kimsenin ebstein barr virüsünün herpes virüs ailesinden olduğunu bilmezse üzücü olur. Bir diğer nokta virüslerin tropizm gösterdiği yerlerin bilinmesir. Yani hangileri nöroptrop, hangisi pnömotrop, hangisi dermatrop, hangisi hepatotrop bilinmelidir. Çünkü bu kısım textbook’da tablo halinde geçer ve kolay soru hazırlama yoludur.

Mikoloji: bir kısmını daha şimdiden unutmaya başladığın virüslerden mikolojiye geçince rahatla. En kısa m.biyoloji konusu ve her şey çok net. Ancak son zamanlarda mantarlarla ilgili tus kitaplarında görmediğimiz sorularda geldi. Tablodan çekilerek sorulmuş bu soruları yapamamak önemli değil. Zaten kimse yapamıyor bunları. Onun dışında herşey güllük gülistanlık mantarlarda. Hangi mantarın hangi alt başlıkta bunu bilmek bile konunun büyük yüzdesini kaplıyor. Antifungal ilaçları da farmaya postala gitsin yüzeyel bak burda yeter.

Parazitoloji: Mantar kadar olmasa da kısa bir konu diğerlerine göre. Bu konu çalışılırken parazitoloji tablosu -bu tablo Tusdata /Tusem parazitoloji bölümünde ayrıntılı var- sürekli el altına tutulmalı. Zira bir sürü özellik öğrenirken hangisinin protozoon olduğu bilgisi gözden kaçabilir. Çünkü sınav hangisi protozoondur yerine hangisi kan protozoonudur gibi daha detay sorar. Birçok bilgi içinde erimesin bu ayrımlar aman dikkat. Sorular bu bölümden gayet net ve çalışılan yerlerden gelir.

Mikrobiyoloji sorularında genelde şıklar içedir. Yani sorulan bir Gastroenterit sorusunun şıklarında virüslerde, bakterilerde yer alıyor olabilir. Tabi ki virüs mü bakterimi olduğunu anlamak gerçek hayatta ki gibi değil. Kağıt üstünde daha kolaydır bu ayrım. Böyle sorularda soruyu soran gram +, kapsitli gibi sınıfa özgü terimler kullanmayacaktır. Daha klinik yaklaşıma uygun verilerle sunacaktır soruyu.
Bir nokta da mikrobiyolojide soru soranların “hangisi zoonotiktir” sorusunu sormak çok hoşlarına gider. Böylesi soruda da yine şıklar yine iç içedir buna da dikkat çek.
Spot bilgi anlamında; kolera, çiçek, veba ve sarı hummanın karantina gerektirdiğini yaz hemen bir kenara
Son olarak biyogüvenlik düzeyi 3 & 4 olan kabinlerde çalışılan mikroorganizmaları da öğren dostum.
Saygılar…



drcan
Kayıtlı Üye
Kayıtlı Üye
Mesajlar: 2
Kayıt: Cum Eyl 29, 2017 9:38 am
Reputation: 0

Mesaj gönderen drcan » Cum Eyl 29, 2017 10:34 am

Kolay okunabilir kolay tekrar edilebilirlik (herşeyi kapsasın 70 almalıyım demiyorum) olarak hangi kaynağı tavsiye edersiniz?

Bilgi Bilek Büker
Onur Üyesi
Onur Üyesi
Mesajlar: 65
Kayıt: Cmt Eyl 02, 2017 3:56 pm
Reputation: 274

Mesaj gönderen Bilgi Bilek Büker » Cum Eyl 29, 2017 4:01 pm

drcan yazdı:
Cum Eyl 29, 2017 10:34 am
Kolay okunabilir kolay tekrar edilebilirlik (herşeyi kapsasın 70 almalıyım demiyorum) olarak hangi kaynağı tavsiye edersiniz?
tustime bu konuda işinize yarar diye düşünüyorum.

Kullanıcı avatarı
portakal_87
VIP
VIP
Mesajlar: 6
Kayıt: Pzr Eyl 03, 2017 12:02 am
Reputation: 0

Mesaj gönderen portakal_87 » Prş Eki 05, 2017 3:56 pm

Merhaba,
Ben uzun bir aradan sonra yeniden tus çalışmaya karar verdim 2011'de İdris hocadan çalışmıştım elimde o dönemin notları var ve hala bakınca hatırlıyorum.Başka bir başlıkta son sınav için İdris hocanın pek yeterli olmadığından bahsetmişsiniz.Açıkçası kafam karıştı bildiğim nottan mı devam etmeliyim yoksa tusem kitabından yeniden mi başlamalıyım? Yardımcı olacak arkadaşlara şimdiden teşekkür ederim

Kullanıcı avatarı
lyd_11
VIP
VIP
Mesajlar: 57
Kayıt: Prş Eyl 28, 2017 8:56 pm
Reputation: 36

Mesaj gönderen lyd_11 » Pzr Eki 22, 2017 6:14 pm

onerileriniz icin tesekkur ederim :)

Cevapla
  • Benzer Konular
    Cevaplar
    Görüntüleme
    Son mesaj

“Mikrobiyoloji” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir